Exotica je naziv ”izvedbenog eksperimenta” koji je izvorno težio biti kazališni događaj, predstava s elementima post-dramskog i plesnog teatra, a u procesu stvaranja pokazuje potencijale propadanja (ili prerastanja) navedenih formi, odnosno medija.
U nedostatku želje i mogućnosti definiranja forme izvedbe, nekoliko rečenica o sadržaju: Exotica slavi delirij bijega u nepoznato, u neizrecivo. Ishodište bijega nalazi u fascinaciji drugim(om), u odbijanju da se drugi(a) asimilira, prisvoji, rastumači. Pritom nailazi na očekivane krize su-odnosa, koloniziranja drugog i razdiobe izvedbene moći. Krizu pokušava afirmirati i iskoristiti kao afektivno gorivo.
Istovremeno svjesna konotacija koje donosi termin “egzotično”, ona odbija poziciju donošenja suda ili iznošenja morala, odbija zamijeniti onirično racionalnim i objasniti svaku odluku. Odbija biti jednosmjerno kritična.
Kako bi podnijela ovoliku dozu odbijanja, hrani se vlastitom krhkošću i bespoštednim izlaganjem izvođača. Uz pomoć poezije Blaisea Cendrarsa i proučavanja komunikacije među afričkim žirafama.
Prema Javi, listopad 1904.
Napisati knjigu o egzotizmu.
Sa što manje citata.
Argument: paralelizam između odmicanja u prošlost (historicizam) i udaljavanja u prostor (egzotizam).
Proučiti odnos osjetila i egzotizma: vid, nebo. Sluh:glazba. I nadasve njuh.
Okus i dodir .
Seksualni egzotizam.
Vid. Slikari egzotizma.
Osjećaj egzotizma:iznenađenje. Njegovo brzo pjenjenje.
Egzotizam je rado “tropski”. Kokosov orah i olujno nebo.
Malo je polarnog egzotizma.
Geologija.
— Victor Segalen, Essai sur l’exotisme
autori i izvođači: pavleheidler, Bruno Isaković, Darko Japelj i Silvia Marchig
dramaturška podrška: Nataša Govedić
oblikovanje rasvjete i tehničko vodstvo: Saša Fistrić
fotografije: Jasenko Rasol
trajanje: 50 minuta
premijera: 01.12.2013., Pogon Jedinstvo
50-ih godina XX. stoljeća nastala je exotica, žanr pop-glazbe specifičan po prizivanju imaginarnih egzotičnih rajeva i pripadajućih urođenika konvencionaliziranog izgleda i kulture.
1951. g. Les Baxter albumom Ritual of the Savage (Ritual divljaka) postavlja osnovni vokabular exotice kombinacijom filmske glazbe, latino-popa, jazza i skladbi Mauricea
Ravela, Igora Stravinskog i Claudea Debussya. Grubo govoreći, nastaje glazba koja zvuči kao filmska glazba, samo bez filma, koja priziva bijeg u fantastične krajeve, izvan okvira etnografske i kulturne pripadnosti.
Sanjarenje je nesvrsishodno, asocijalno, regresivno, neaktivno. Ono ne čini ništa, a od umjetnosti se očekuje neka vrsta “kulturnog djelovanja”, a ne samo pružanje ugode. Exotica ne djeluje, ona nas uljuljkuje.
Zato exotica predstavlja tabu zapadnjačkoj racionalnosti: nije samo neprijatelj kulturnoj senzitivnosti, političkoj razboritosti i dobrom ukusu, već je neprijatelj razboritosti kao takvoj, što je izmješta u zabranjenu zonu. U svojoj osnovi ima specifičnu osnovu recepcije: ona zahtjeva namjernu lakovjernost i pristajanje na spektakl.
Kasnih 60-ih exotica pop nestaje, no prostorno-vremenska nelogičnost preživljava, strukturirajući glazbu, vizualne umjetnosti i društvenu teoriju utopijskih supkultura.
Principi exotice prisutni su i u eskapističkim djelima XIX. stoljeća, npr. u romanima Karla Maya, slikama Jean-Léona Gérômea ili operama Meyerbeera.
Exotica je spektakl stvarnosti, ona nije stvarnost, niti čista fantazija, već nelagodna kombinacija jednog i drugog. Ona ukazuje gledaocu, odnosno, slušatelju, na njegovu potrebu za autentičnosti.
Primjer pitanja autentičnosti u svojoj biografiji nosi istaknuta umjetnica exotice, pjevačica Yma Sumac, pravim imenom Zoila Augusta Emperatriz Chávarri del Castillo. Rođena Peruanka, poznata po svojim izvanrednim pjevačkim mogućnostima, glasu koji je obuhvaćao pune 4 oktave, biografije pune kontradiktornosti i fantastičnih interpretacija: od tvrdnji da je izravna potomkinja princeza Inka, do one da se zapravo radi o brodvejskoj domaćici Amy Camus, samo izvrnuto napisanog imena.
Oko pitanja autentičnosti i eskapizma, dozvoljenih granica dobrog ukusa, pristajanja na ironiju, camp estetiku, izvrtanje konstrukata socijalnih normi i traženju procijepa koji nas vraćaju biti vrti se naša nova predstava.
Kroz pitanje o prirodi kazališnog događaja, izvedbi kao eskapizmu, prostoru za potragu autentičnosti i udovoljavanju potrebi za bijegom od stvarnosti nazire se političnost predstave. Imamo li u današnje vrijeme pravo sanjariti? Tko nam to pravo može oduzeti? Da li je sanjarenje u suvremenom društvu subverzivno?
Blizak temi također je esej Susan Sontag Against Interpretation i citat Oscara Wildea kojim započinje esej:
Samo površni ljudi ne sude prema izgledu. Misterij je svijeta u vidljivom, ne u nevidljivom.
U definiranju pojma exotice korišten je esej Phila Forda: Taboo: Time and Belief in Exotica.
Silvia Marchig